Sunday, July 29, 2012

السجين رقم 900 ( 1 )

مولانا الشيخ والإمام .. عثمان محمد عبد الهادي
 معرفش انت فااكرني ولا لأ ؟
بس أتمنى تكون فاكر خطّي .. احنا اتقابلنا السنة اللي فاتت وانت بتزور سجن ( طره ) في زيارتك المعتادة عشان الوعظ .
 اسمي بالكامل (إيمانويل) .. أيوه هو ده اسمي بالكامل عشان أنا متربّى في دار أيتام صاحبها واحد انجليزي .. اتولدت لقيت نفسي هناك فياريت ماتتعبش نفسك بالأسئلة الحزينة اللي متوقع تماما انك هاتسألها لنفسك
"زي .. "هي دي غلطة مين ؟!" .. وزي " هو ربنا بيعمل كده عشان يعذبنا ولا عشان يكافئنا بالنعيم ؟
وأرجو ان انت ماتحاولش تدوّر على أهلي الحقيقيين .. أنا بقالي 23 سنة بادور عليهم .. ومالقتهمش
حتى ربنا أول أب ليا .. مالقتهوش .. حتى لما دوّرت جوايا كويس
أنا بقالي سنين بادوّر على حاجات كتير ومش بلاقيهم .. مش بلاقي حاجة خالص

أنا فاضلّي كتير في السجن .. احساس فظيع انك تبقا عايز تكسّر كل الحيطان والسدود اللي في الدنيا وتطير لكن للأسف انت أضعف كتير من ده , حتى لو كسرت الحيطة دي .. هتلاقي حيطة كمان .. ولو كسرت كل الأسوار حتى السور العمومي بتاع السجن .. القناصة هايصطادوك زي ما بيصطادوا الضباع اللي بتعيش في الصحرا حوالين المنطقة .. الحرية شيء جميل جدا يا مولانا

 تعرف .. أنا عمري ما حكتلك أنا جيت هنا ليه ؟! ... تخيل القاضي المتخلّف ادّاني 25 سنة منهم خمس سنين في المستشفى بتاعة المجانين ؟! ..  هم عامة ماستحملوش أكتر من 3 سنين وجابوني لحد هنا
 القعدة مع المجانين كانت أرحم من الكلاب والمجرمين اللي هنا ..
أنا حقيقي مش فاهم فكرة المنطق اللي يقول انك تجمّع كل الكم ده من المغتصبين والقوّادين والقتلة في مكان واحد مع الأبريا اللي زيي
عموما أنا مش هاسكت .. هم فاكرين مفيش قانون ولا ايه
العدل لازم يسود يا مولانا .. وأنا مش هابطّل أستئنف ضد القرار ده طول مانا عايش

هاحكيلك

من قيمة كام سنة .. وتحديدا مع عيد ميلادي ال 18
جاتلي أول هدية في حياتي ..
اللي جابهالي مستر آرثر مدير الدار اللي اتربّيت فيها , مستر آرثر ده لازم أحكيلك عنه
راجل انجليزي جدا .. انجليزي أكتر من اللازم , بداية من اسمه .. لحد الموسيقى اللي بيسمعها
أنا عشت في الدار دي 20 سنة عمري ما شوفته بيفوّت معاد الشاي وقراية الجرايد وتصفّح وشوشنا كل يوم ومتابعة الحياة في الدار بكل انتظام وبكل اهتمام ..
الله يرحمه
كان راجل طيّب جدا .. وأكيد دلوقت في النعيم مع إيف ومارتينيا وماجي وجون

فكرتني بكل الحاجات دي مع بعضها يا شيخنا
مش فاضل كتير على معاد قفل النور هنا .. أعتقد دي هاتبقا أول رسالة أبعتها لحد من جوّه السجن
أولا لأن كل اللي أعرفهم من الدار مش هاقدر أبعتلهم حاجات زي كده
ثانيا لأنك الوحيد اللي وثقت فيه بعد مستر آرثر يا شيخ عثمان
أنا لازم أسلّم الورقة دي للحراس بكرة عشان يبعتهوالك فمش هاكمّل باقي التفاصيل
الوقت هايطول عموم .. لسه فاضل حوالي 20 سنة

ملحوظة : أنا عارف اني ماينفعش أقول كده .. بس
أنا عيد ميلادي الأسبوع الجاي
امممم
أنا نفسي في تورتة بالفراولة زي اللي كان بيجيبها مستر آرثر

مضطر أقولك .. سلام

صديقك
ايمانويل

No comments: