الفصل الاول
من حقي انقد اي حاجه بتتعرض قدامي في التليفزيون او في وسائل الاعلام المختلفه واقول بكل حريه ان شيوخ الاسلام بلا استثناء ما بيعجبنيش ولا واحد فيهم , ربما عمرو خالد منطقي شويه وما بيتكلمش في اللي مالهوش فيه لكن بارضه ليه عيوب كتير , ومش حرام ان انا انثدهم .. هم مش ملايكه ولا نازلين من السما دول بشر , وانا من حقي انقد البشر ومهم مش بشر عاديين هم بيعرضوا عليا سلعه وانا من حقي انقد السلعه دي او طريقة عرضها
ولسه مصمم ان مصطفي حسني مسهوك زياده عن اللزوم هو والوليه اللي اسمها عبله دي .. مسهوكين اوي
ومحمد يعقوب ده بيحسسني انه واحد صاحبي انا مخنوق منه .. وكل شويه انت . ايوه انت ويزعق ويعلي صوته
وحتي اللي ما بين دول ودول طريقتهم بتبقي غريبه ويعد يدخل الدنيا في بعضها يخليني مافهمش حاجه
الفصل التاني
للمره الالف
الدين مالوش علاقه بالتحضر
هو فقط من اسباب التحضر , لكن ده مايمنعش الاختلاف بين الاديان
الفكره في تقبل الدين الاخر اجتماعيا لانك طبيعي انك ماتقتنعش بيه دينيا وفكريا وكل حاجه , لان بكل بساطه انت عندك دين غيره هتحتاج الدين التاني في ايه , لكن التحضرفرض علينا اننا نحط الدين في مكانته من غير ما ندخلها في علاقاتنا الشخصيه .... انا مسلم انت مسيحي
انا مش مؤمن بالمسيحيه .. لاني مسلم .. والمسيحي غير مؤمن بالاسلام لانه مسيحي
الفكره في اقتناع الفرد بدينه ان المسيحي معتقد انه دينه مكتمل وبالتالي مش محتاج الاسلام
والمسلم دينه مكتمل بالنسباله وبالتالي غير محتاج للمسيحيه وهكذا
الناس بطلت تفكر بالدين لان الدين هيحطنا في جانب اعداء
وربنا قال
" أنا خلقناكم من ذكر وأنثى وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفو "
صدق الله العظيم
الايه دي بتعلمنا حاجتين لازم نلغيهم من حياتنا وتفكيرنا
اولا ان الاختلاط حرام
ثانيا ان الاخر ليس عدونا
ايا كان من هو الاخر
علي الهامش :
انا واحمد عبد الحليم صديقي العزيز صحاب من 10 سنين اقسم بالله ما اتفقنا علي حاجتين تلاته علي بعض , ورغم كده احنا متفقين علي المبدا ان الاختلاف قد يكون في النهايه سبب جيد للتقرب وليس للبعد والكراهيه
الاختلاف ده حاجه ربنا خلقها فينا ولازم نحمد ربنا عليها لان لولا الاختلاف ماكانش بقي فيه فرق بيننا وبين المعيز
انا واحمد اتفقنا ان لازم نفصل مشاعرنا عن عقلنا مش بالضروره عشان مشاعرنا قريبه من بعض ابقي لازم اوافقك علي كل حاجه انا عمري ما هحكم علي حد بتفكيره لان كل واحد حر في تفكيره لكن هحكم عليك من احساك وقلبك
علي فكره
عمر الشيطان ما يقدر يلعب في عقلك لانك هتهزمه بكل بساطه لانه ضعيف جدا
لكن وسيلة الشيطان هي اللعب في القلب لان قلبك اقوي من عقلك وقلبك يقدر يوجه قلبك
والعكس صحيح جدا
الفصل التالت
انا لا اؤمن بالتاريخ
التاريخ وضعي
ناس هم اللي حطوه
يمكن كتبوا كويس عشان مصلحتهم وممكن يكونوا كتبوا وحش عشان مصلحتهم .. لا اؤمن بشئ انا لم اعصاره لو حتي اتقالي من اقرب الناس ليا
سوي القران فقط لا غير
لم ار الرسول ولم اري الله لكني مؤمن بكل كلمه جاتلي عنهم منهم او من الناس اللي وثقوا فيهم .. . اظن كلامي واضح
لو فيه اختلاف بين التاريخ والقران يبقي التاريخ هو اللي غلط
لو كان فيه اختلاف بين اللغه والنحو وبين القران تبقي قواعد النحو واللغه هي اللي غلط
ولازم تتصحح
الفصل الرابع
التعريس بقي في مصر حاجه تقليديه اوي
بستغرب اوي في كل البرامج الحواريه بيطلع كل واحد ويطلع معاه واحد يعرس عليه ويقوله انت صح واااااميييين
ولكل معرسينه
لو تلاحظوا في كل البرامج سياسيه فنيه اقتصاديه رياضايه كل واحد في برنامجه صح
وكل مقدم برنامج صح في النهايه وهو اللي صاحب قضيه وماينفعش واحد يطلع معاه ويقوله انت غلط ده المقدم اللي في البرنامج التاني هو اللي صح
ينعل ميتين ام التعريس علي ميتين ام المعرسين
الفصل الخامس
انا هشاتغل في المسرحيه حتي لو الرقابه رفضت النص والاستعراض وده المتوقع
كلامي هيوصل للناس مهما حصل
سواء كلامي الناس حست بيه .. .اقتنعت بيه .. رفضته ... اعجبت بيه .. كرهته
في النهايه لازم يوصللهم
انا مش بكتب عشان اسمع نفسي انا بكتب عشان الناس تسمعني
الفصل السادس
خلاص مفيش سادس العربيه خمس غيارات بس
هي مرسيدس
ملحوظه : المنكوش ده جروب عالفيس بوك عمله واحد صديق اسمه محمد فاروق عبد الرحمن واللوجو من تصميمه وده اللينك بتاعه
http://www.facebook.com/home.php?#/group.php?sid=afdad84e094c5067e1b24f95cc0f4a8c&gid=53461883707
28 comments:
gamda gedan gedan gedan
3agebene feh sara7tak o enak 3aref enta bt2oul a
عظمة على عظمة على عظمة يا زيكا
واضح أنك مش كنت حاطط أى اعتبارات فى كلامك , يعنى بتفرغ اللى أنت عايزه و خلاص و دى أحسن حاجة . أسوأ شىء عندما يصبح رجل الدين تاجر , و مش ينفع نفهم النص المقدس بالسياق الزمنى بتاع ألف سنة مضت , ده الأئمة الأربعة اختلفوا ما بينهم .
أما بالنسبة لأحا , فاحنا عشان بنات شيك بنقول " ايه سيفن ايه " ده على اساس أنها فرقت ههههه , أول مرة كنا عاوزين نقولها فى اولى ثانوى و كان الكود السرى بتاعها كلمة ملهاش أى دعوة بشتيمة أصلا .هههه
أنتوا مش بتيجوا تعرضوا مسرحياتكوا عندنا و لا ايه ؟؟ و بعدين ليه الرقابة أفشه عليكوا ؟؟
انا مسلم انت مسيحي
انا مش مؤمن بالمسيحيه .. لاني مسلم .. والمسيحي غير مؤمن بالاسلام لانه مسيحي
الفكره في اقتناع الفرد بدينه ان المسيحي معتقد انه دينه مكتمل وبالتالي مش محتاج الاسلام
والمسلم دينه مكتمل بالنسباله وبالتالي غير محتاج للمسيحيه
وانت جبت الكلام ده لوحدك ولا معاك حد .. مش فاهم ايه الفقاقه اللي نزلت علي الناس دي . تصدق يخرب بيت الافاده
ده رد على مناقشتنا يا زيكا تطورت لحرب فكرية انا هقولك على الي كنت عاوز اوصلهولك بس انت مفهمتش بس دولقتي بمنطق الديموقراطية هتسمع النقد
, من حقك تنقد اي حد بس تنقد كلامه يعني تنقد فكرة تنقد مبدا تنقد كلام مش تنقد فعل بس متنقدش شخص لمجرد انك مختلف معاه في طريقة تقديمه يعني بالنسبلة ليا برنامج اسامة منير انا والمحننة وهواك يعني ليا التفاهات كلها في برنامج واحد تحس بطريقة سوهك ومحننة في البرنامج منه او المتصلين بيبضن عليا انت ممكن تحبه ديه حريتك بس في نفس الوقت بيقدم حاجت كويسة في برامج تانيةطريقة كلام مصطفى حسني ممكن تكون بالنسبة ليك مسهوك بس في ناس تانية بتحب كده واحساسها بيجي على كده بس لما تنقده لازم تحترم طريقة في التقديم مش تنقده وتكره و ده سبب تخلفنا انا ماشيين بمبدا انا صح والباقي الي غلط والي هيخالفني هكره
بس لازم نمشي بطريقة راي ممكن يبقى صح لغاية اما حد يبرهن ادامي انه غلط
وبجد كل اما افتكر اليوم الي اتناقشنا فيه بكره نفسي اوي لاني لانا ولا انت كده اتخذنا حوار واختلاف شكله همجي جدا جدا
متفق معاك جدا على طريقة عمرو خالد في التقديم الي هي تلت حاجات هههههههههه
ومعاك ان حسين يعقوب بيزعق بس ده من مبدا الاب انا شايف ده وانت مش مقتنع بكده يبقى خلاص
بس الي كنت فاهمه من كلامك مش مقتنع باي شيخ مسلم خالص
بس هقولك على ناس هتحب تسمعلهم لو فاضي
راغب السرجاني
عمرو خالد
محمد حسان
صفوت حجازي
محمد العريفي
هتحس معاهم بعلم غزير ده من راي برده اسمعهم وابقى قولي رايك
i love u ya zikas
ربنا يوفقك في المسرحية وانا هاجي اقول معاك اكبر احا في المسرحية
اما بالنسبة للتاريخ يا بن الذين
معاك فعلا ان فيه ناس كتبت و زورت تحت ضغوط عصبية وقبلية و يمكن ضغوط ملك على الكاتب بس المؤرخين دول بيدخلوا الخلاط بتاع التاريخ يضربوا ويتمسحوا منه عشان عندنا مادة اسمها مصدار
يعني الحاجة الي في ايدك ازاي تقدر تعرف انها صح ولا غلط وفيه حاجة اسمها علم الطبقات وفيه بنتعرف على شخص كل واحد من ناحية مذهبه و ديانته عقيدته و قوميته وكتب الكتاب ده تحت ضغط ولا لا
و الدليل على كده مرة دخل واحد على مؤرخ اسمه ابو اسحاق الصابي قال له ماذا تفعل رد المؤرخ " اباطيل انمقها واكاذيب الفقها "
اسلام ختام يا زكزوكي
يالهوي يا زيكا
بجد فزيييع فزيييع
احلي حاجه فيك انك ضاربها جزمه قديمه مابتخافش من كلام حد وده طبعا اللي جابلك الكافيه في مواقف كتيره
المهم مش موضوعنا
انا هتكلم علي فصل فصل
بص يا سيدي
الفصل الاول يا اونكل
انا متفقه معاك جدا جدا جدا جدا
لسبب بسيط ان اكبر دليل علي عدم نجاحهم هو اختلافهم حتي مع بعض
الا عمري ما شوفتهم بيتفقوا علي حاجه عمر يا زيكا
دايما كل واحد مطلع التاني غلط يعني عمرو خالد معروف بانه بتاع الفنانات والتاني ده بتاع المتشددين تحس ان هم مندوبين لاديداس ولا حاجه مش دعاه .ودايما بينفوا عن نفسهم التزمت رغم وجوده الواضح في كلامهم
وساعات بحس ان هم ما بيضحكوش ماعرفش ليه
كان الضحك حرام ولا حاجه
الفصل التاني
الغرب فهم ده .. احنا لسه
علي الهامش
انت قلتلي علي احمد ده كتير بس انا عمري ما شوفته لو امور قشطه اديله رقمي هيههيهيهيهي
اخررس
الفصل التالت
مش هختلف معاك ان لو فيه اختلاف ان القران اقوي من الترايخ بس ليه مش مؤمن بالتاريخ
التاريخ ده مهم جدا يا زيكا ماينفعش نرميه كده لمجرد اننا سشاكين في اصله بالعكس ده احنا نفضل وراه لحد ما نتاكد منه لان الماضي اساس الحاضر ودافع المستقبل انت اكيد سمعت الجمله دي بس هي مش مجرد جمله هي فعلا مهمه جدا
الفصل الرابع
هههههههههههه
مش عارفه ليه حاسه انك بتتكلم علي ناس معينين اعرفهم هههههههه
ايوه كده اديلهم علي دماغهم
الفصل الخامس
بجد برافو عليك وانا معاك يا زناتي
بس المشكله انت هترقص ازاي في المسرحيه وهتشتغل فيها ازاي وانت ماشي علي عكاز زي احدب نوتردام
الفصل السادس
ايه يا واد الخفه دي
لا بجد يا زيكا مقال تحفه هو اينعم خمس مقالات في بعض بس كويس انك انجزت فيهم وخير الكلام ما قل ودل
موضوع طويل جدا بس افكاره قصيره وهو ده المطلوب فكره جديده
هابقي اجربها
وعلي فكره انا عرفت الليسته بتتعمل ازاي اللي ناحية الشمال ومن غير ماعرف منك يا فالح شوفت بقي
وبطلعلك لساني اهو :PPPPPPPPPP
كلامك متناقض جدا عن طريقة تفكيرك
ازاي بتنقض الالحاد وبتنقض الدين في نفس الوقت
ازاي حد يفهمهاني دي
انا حسام الميرغني علي فكره
واظن اننا مابقيناش اعداء زي الاول ياريت ترد عليا باحترام
صولجان مصري
عند اذنك يا زيكا ,أرد بس على حد فى التعليقات عندك
نقض بالدال , أى أنها تكتب "نقد " , لو مفيهاش مضايقة بس
هناك فرق بين الدين و الخطاب الدينى , باللغة أخرى discourse
متغير , و الدين ثابت , فعندما ينتقد أحدهم الخطاب الدينى ليس بالضرورة ينتقد الدين نفسه , و انا أتصور أنك على دراية بالفرق لذلك لن أفسر .
تحياتى لكم جميعا
ahmed omar khatab
شكرا يا باشا
نورتني
ساره نجاتي
اه يا ساره هو الواحد يعني هيخاف من ايه طالما في السليم ومابنقولش حاجه غلط ..
انا حسيت كتير يا ساره انهم دلوقت بقم عاملين زي نجوم السينما بنجيب اخبارهم وحواديتهم ونتصور معاهم كمان .. مع ان المفروض انهم يؤدوا رساله معينه ماينفعش معاها ان كل واحد يفتيله فتوه او يتدخل فيما لا يعنيه
وبالنسبه لاحا
علي رايك علي اساس انها تفرق
طيب يا تري كانت ايه الكود بتاعها
مش لما نبقي نعرض المسرحيه عندنا الاول نبقي نعرضها عندكوا .. الرقابه والانتاج لاننا انتاج ذاتي
ادعيلنا بس انتي
غير معرف
مش فام
طب انت عايز ايه
وانت مين يا عم اللهو الخفي انت اصلا
mr.fox
مين جاب سيرة اني بحب اسامة زفت ده .. جبتها منين دي يا عمرو انا عمري ما حبيت اسامه منير ايه اللي دخله في موضوعنا اصلا
عمرو .. بص يا بابا انت عمال تقول حاجات غريبه يا عمور يابني .. ليه مش من حقي انقد طريقة تقديمه ... من حقي اني انقد اي حاجه فيه .. لان هو مسؤل قدامي .. يعني لو طلع لابس تيشيرت مش عاجبني بارضه هنقده واقول ان التيشيرت مش عاجبني
ماتنساش يا عمرو ان طريقة تقديمه هي اللي بتوصلي كلامه ولو طريقته ماعجبتنيش اكيد مش هتعجبني كلامه حتي ولو كان صح
وصدقني انا مش ماشي بالمبدأ ده
لان ده مش رايي لوحدي ده راي ناس كتيره اوي
انت محسسني ان احنا ضربنا بعض هههههه ثم ان يا عمووووووور بيه انت للاسف بتاخد كل الامور من منطق ديني وده في حد ذاته انا شايفه غلط .. لان مش كل حاجه غلط ما بنعملهاش ومش كل حاجه صح بنعملها .. وده مش معناه اننا ناخد امور دينيه بحته وندخلها في امور دنيويه بحته
انا مش مع الفصل بين الدين والدنيا عشان ماتفتحليش بؤك زي المره اللي فاتت لكن انا مع عدم الخلط بينهم لان ده هيودينا في سكك مش هنحبها
وحسين يعقوب ده ممل ... هو الواحد طايق ابوه لما هيعملي هو كمان ابويا .. ايه يا عم البيض ده
حقيقي لانهم مزورين .. شيوخ درجة تانيه من بتوع الستوك
وانا اعرف الناس اللي انت قلتهم دول ماعدا اول واحد وصدقني كلهم زي بعض
والله اعلم
mr.fox
ايه ياض هو انا ماواريش غيرك
ههههههههههههههههه
تعالي تنور يا عمور وابقي هات الموزه معاك عشان ما تبقاش تتريق علي الاغاني بتاعتي تاني يا اما انت حر بقي انت وهي
والبادي اظلم
وبالنسبه للتاريخ قشطه .. مش هاقدر اقولك لا انت اللي في تاريخ مش انا
والحمد لله كلامي طلع صح رغم اني مش في تاريخ
يعني ال دجل ولا شعوذه
نورت يا عمرو بيه
سلام
اسماء عوني
اه موضوع الضحك ده هتلاقيه في حسين يعقوب ومحمد حسان بالذات اموت واعرف ليه .. كانهم ما بيغسلوش سنانهم
الفصل التاني .. علي الهامش
امور ايه يا بت .. انجري يا بت من هنا ....
اقري تعليق مستر فوكس يا اسماء التاني وانتي تعرفي انا ليه قلت كده
الفصل الرابع
هم يا ساره .. هم بعينهم
الفصل الخامس
والله انا مش عارف اعمل معاكي ايه بس ضضرب مش محوق . شتيمه مش محوقه . اعمل ايه بس اعمل ايه
شكلي كده هاخلي ايمي تخطفك
عادي يعني انتي لو كنتي شغلتي فردة الجزمه اللي فوق دي من الاول كنتي عرفتي .. صح ولا ايه
حسام الميرغني
والله زمان يا ريس
اولا انا عمري ما كنت عدوك انت اللي علي طول حاطط نقرك بنقري حتي بعد ما مسحت مدونتك وسيبت التدوين وفضيتلي
ثانيا : عمري ما رديت عليك بقلة ادب ادخل شوف التعليقات لسه موجوده انا مابمسحش حاجه
ثالثا : افهمهالك انا
انا نقدت الالحاد لكن ما نقدتش الدين
والنقد بالدال زي ما قالتلك ساره كده بالظبط ( والله البت ساره دي مشكله ) انا نقدت الخطاب الديني وده حاجه تانيه خالص انت ممكن تكون ماتعرفهاش لانك ملحد
وانت حر
بس راجع نفسك الاول وشوف انت بتتكلم عن ايه
لان انا مش بناقض نفسي اهو يا عم
ورجعتلك تاني يا مجنون هكلمك المرة ديه واحدة واحدة عشان تفهم يا ابو مخ العجل
حضرتك بتقول *الشيوخ بيعرض عليك سلعة وبكده اصبح رجل الدين هو تاجر ازاي بس تقران اليدين بسالسعة السلعة ممكن متبقاش ضررورية في مدة معينة بس الدين هو ينفع لكل زمن ولكل مكان الدين حيااة كاملة وبعدين هو انت بتتدفع حاجة الشيخ الي بيكلمك ده عشان مصلحتك عاز يخليك تعمل زي الرسول صلى الله عليه وسلم و تدخل الجنة بدون مقابل وسيبك من كلمة انا عندي الي يوديني الجنة طب عملت بالي عندك واذا كان كده متنزلش بقا تسمع خطبة الجمعة. انا معترض عليكك انك تنقد ذاتهم مش تنقد طريقتهم متنقد يا عم طريقتهم وانا مالي بس العلماء مينفعش اننا منحترمهمش لازم نحترم علم الشيوخ مينفعش نقابل الاحسان و الخير بالاساءة الا لو كنا قلالة الاصل وحتى ان بعض الناس عندك علق بتعاليق مش ظريفة في حقهم.
بجد مش فاتهم يعين ايه الدين سبب التحضر و في نفس الوقت ملوش علاقة بالتحضر..
حكاية انا مسلم مش مؤمن بالمسيحية احب اقولك كلام الرسول صلى الله عليه وسلم " الايمان هو انت تؤمن بالله وكتبه ورسله والملائكة و بالقضاء والقدر خيره وشره "
اظن شايف ان الرسول صلى الله عليه وسلم ذكر رسل جمع رسول و عدم اقتناعك بالمسيحية هو عدم اقتناع بسيدنا عيسى عليه السلام واذا امن المسيحي بالاسلام اصبحوا مسلمين زينا لانهم اصلا مش مؤمنيين بسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم واسئل ال تعرفهم ايه الفرق بين الدين والديانة من غير متسئل شيخ عشان تعرف قيمة الشيوخ والعلم الي عندهم؟
فصل المشاعر عن العقل معاك فيها و اؤكد كلامي بكلام الرسول صلى الله عليه وسلم " اوصيكم باهل الذمة خيرا "
الي هما المسيحين واليهود اصحاب الكتب المقدسة على الرغم انهم مش مؤمنين بالرسول.
على فرة التعريس مش في البرامج بس ده ممكن تلاقيه على مدونتك .
واسمحلي ارد على اسماء عوني
الاختلاف بين رجال الدين على اشياء بسيطة وليست على قواعد اساسية في الاسلام وهضرب مثل بالحجاب شوية قالوا الحجاب العادي ده الي مذور وشةي قالوا النقاب بس الاصل هو تغطية الشعر و منطقة جيب الصدر بقوله تعالى" وليضربن بخمورهن على جيوبهن " واقرء تفسير الجلالين.
اما عن الاستاذ عمرو خالد مش بتاع فنانات ولكنه يملك لغة للتحاور وهو مصلح للمجتع بالدين وهو ده الي محتاجينه احنا الشباب.
وحكاية الضحك عند الشيوخ مش حرام ولا حاجة وفي مواقف مذكورة في السير عن بعض المواقف التي اضحكت وضحك بها الرسول حتى بانت نواجذه الي هي الانياب ولو انتي متابعة لكل حلقاتهم هتلاقيهم يضحكوا في حدود معينة ما هو مش معقول يكون بيتكلم عن النار هيفضل يضح ويقولك الشيطان ابن الكلب ههههههه هيدخلك النار معاه و هيشمت فيك والرسول صلى الله عليه وسلم قال " لو علمت ما اعلم لبكيتم كثيرا وضحكتم قليلا "و يا خفة بيستعملوا السواك عشان سنة ومفيد للاسنان واسال فيها اي طبيبي للاسنان وانت يا ترى بتستعمل معجون ايه ؟
في النهاية اقولك الدين حياة لما اتطبق في دولة اسلامية بافرادها ومجتمعها سدنا العالم وكنا الزعماء ولما سبناه وبندور على طريقة تانية بقينا متخلفين وارجع لزمن الدولة الاسلامية وقوتها واعرف من تخرج منها من العلماء .
وملكش دعوة بموزتي يا واد ومش هجبها معايا عشان عرفك زي نفسي ..
اخر حاجة اختلف معك في الرأي ولكني مستعد لان اضحي بحياتي من اجل رايك
وقال الرسول صلى الله عليه وسلم " انا زعيم بيت في وسط الجنة لمن ترك المراء ولو كان محقا"
يا رب نوصل للحق مهما كان رايك ولا راي
سلام يا زيكا واسف بجد على التطويل
mr. fox
اولا يا عمرو .. التعريس ده هو الحاجه الوحيده الي مش هتلاقيه عندي في المدونه
وبعدين بعد اذنك شايف في ردك علي اسماء استظراف شويتين .. ياريت تخف العسل منه شويه
نجي لموضوعنا
ثانيا الناس لما تقرا ردودنا علي بعض اكيد هيعرفوا مين فينا اللي بمخ عجل .. ومابيعديش الامور والكلام علي مخه قبل ما يتكلم ..
حافظ مش فاهم
انا مابدفعش حاجه للشيوخ بس مش عشان ما بدفعلوش يغشني ويديني حاجه مغشوشه ولما قلت انه بيديني سلعه ما قلتش ان الدين سلعه ولكن انا بتكلم علي اللي هو بيعمله بلفظ تجاري عشان كده قلت سلعه اللي حرقتك اوي وعمال تعيد وتزيد فيها
وفيه شيوخ بتاخد فلوس ولو انت مش مقتنع بكده يبقي انت للاسف موهوم .. انا ما يخصنيش ياخدوا فلوس ولا لأ انا ما يحخصنيش انهم ياخدوا فلوس ولا لأ عنهم ما خدوا . لكن مش قران عليا اني اقتنع باللي هم بيقولوه لان فيه كثير من اللغط وبالتالي هو مسؤل قدام ربنا ثم قدامي وقدام الناس عن اللي بيقولوا
والنقد مالوش حدود يا ريس طالما مادخلتش في حياتهم الشخصيه
يعني الدين بتحضره فرض علينا ما نتعاملش علي اساس الدين لان ده هيحطنا في جانب مش عايزين نعيش فيه
يارب تكون فمهت المره دي
يارضه انا ماتكلمتش عالمسيحيه لو كنت قريت دينك كنت هتعرف ان ربنا قال اننا مختلفين عليهم ولو ماكناش مؤمنين ان دينهم ما يناسبناش كان لازمته ايه ان الاسلام يبق يموجود م اكان المسيحيه بقت هي اخر الاديان
لكن ديننا بيقول انك تتعامل مع الناس بغض النظر عن دينهم او حياتهم الشخصيه .. اقرا اي كتاب لواحد مش متعصب واقرا التحليل الديني الصح واقرا مواقف الرسول مع اهل الكتاب ووصيته اننا نعاملهم بالخير .. وبالحسني
امسحلي ارد علي ردك علي اسماء
واقولك انها ماجابتش سيرة السواك ده خالص ماعرفش انت جبته منين وماتريقتش علي الدين هي نقدت انهم مش بيضحكوا وهم فعلا مش بيضحكوا حتي ولو كانوا بيتكلموا في الكوره بارضه تلاقيهم مكلضمين
باقي ردك عليها مش هتدخل فيه هاسيبها هي ترد عليك فيه
ارجع واقول ان نا ماقولتش نفصل الدين اقرا البوست تاني وانت هتعرف اني ماقلتش ميتين ام الجمله دي
بالنسبه للحديث صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم
لكن صدقني المراء مش موجود عندي وانا مش هابيع ديني عشان الناس تصقفلي انا بقول اللي انا شايفه وانت بتقول اللي انا شايفه وماحدش هنا بينافقني لو انا بنافق او غيري بينافق كنت هتلاقي ناس معينه بتدخل المدونه لكن الحمد لله مافيش ولا واحد بيدخل المدونه عشان يعرس عليا في حاجه يا عم عمرو
وللمره الاخيره بقولك
التعريس مش موجود عندي في المدونه ومش شرط عشان ناس اتفقت معايا يبقي انت صح وهم بينافقوني ده علي اساس يعني ان انا ولي نعمتهم وهحرمهم من المصروف ولا ايه
هو انت كنت متعصب يا عم انت؟؟؟؟ هو بغض النظر عن ان كلامك صح طبعا ورايك انا متفقة معاه وياما قلت اننا مش بنحترم ثقافة الاختلاف خااااااااالص بس بردو شكلك كنت متعصب اوى وانت بتتكلم
ايه الكلام الجامد اوى ده يازيكا
لاء بقه وانا مالى
انا قريت وهمشى من سكاااااااات
كل اما اقول مش هرد الاقيني بكتبلك تاني للتوضيح بس انا متكلمتش على اسماء باستظراف واقرا التعليق تاني ومقدرش اغلط في حد اصلا وخصوصا لو كان على مدونة زيكا وبقولك اسف انت وهي لو اصلا استظرفت
كلمة سلعة مغشوشة نفسي اعرف مين الي غشك هو شوفت الشيخ بيتكلم في الدين غلط او جايب حديث مش في الصحيحين او ضرب مثال مش موجود او اتكلم و فسر حاجة في القران غلط ده بالنسبة ليا تبقى ساعتها سلعة مغشوشة مش عارف بالنسبة ليكك ايه
وبعدين جبت سيرة السواك لما قولت مبيضحكوش يمكن مش غاسلين سنانهم والله بيضحكوا بس انت الي بتتفرج عليهم وانت مكشر او يمكن معندككش وقت تكمل حلقة واحدة لاخرها وممكن تشوف محمود المصري او معز مسعود
انا مجبتش سيرة مدونتك يا زيكا ان بتكلم في العموم ممكن تلاقي حد يسقفلك على المدونة و خلاص من غير ما ينقد او يحلل
وربنا زهقت من ام مدونتك ديه وام الموضوع ده ومش داخل تاني اعلق لما اشوفك بقا
سلام يا زكزوكي
enjy
لا يا انجي مش متعصب ولا حاجه
بس حسيت بهوا كده في الاوضه بعد ما كتبت البوست
وحسيت اني كده هاعرف انام
هيع هيع هيع
هههههه
منوره يا انجي
مشمشه
خدي هنا
تعاااالي
:D
mr.fox
راجع كلامك يا عمور
ايه يعني اما يكون واحد اقتنع بالكلام ومش محتاج يحلل زياده .. يبقي منافق يعني ولا ايه
ايوه جبت السواك ليه
هو معجون الاسنان حرام يعني ولا ايه
انا بقي مش هسيبك يا عمرو ولما اشوفك كمان وكمان
وتعالي تاني ماتخافش مش باكل البني ادمين انا
يا بييس
رائع يا زيكا
متفق معك تقريبا في كل نقطة وبالأخص في
وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفو
اعمل يا مان اللي انت مقتنع به في المسرحيةوميهمكش
ربنا معاك يا زيكا وبجد نفسي جدا اشوفك
تحياتي
معلش يا زيكا
هارد بس علي الاخ اللي اسمه فوكس ده
الاختلاف مش علي اشياء بسيطه دي بتوصل لدرجة انهم بيكفروا بعض
وكفايه اوي اللي بيحصل من شيوخ السنه ضد شيوخ الشيعه وقلة الادب اللي الواحده بتسمعها في كلامهم عليهم ولا كانهم مسلمين
اما بخصوص الحجاب
الحجاب في رايي موضوع جوهري مش موضوع عادي
والاختلاف فيه ما يبقاش حاجه عاديه
وبعدين انت كاتب التعريس ده ممكن تلاقيه في مدونتك . وتحتها كاتب اسمحلي ارد علي اسماء عوني
علي فكره شغل التلاقيح ورمي الكلام ده
مش نصاحه ده اسمه حاجه تانيه اتمني انك تكون تعرفها
الى اسماء عوني
صدقيني انا مش جبان او خايف عشان المح او اشتم من تحت لتحت لانها خصلة مش فيا واسالي زيكا وبتاسفلك على الفهم ده لاني مقصدتش ابدا يجي اسمك تحت الكلمة ومكنش قصدي ابدا عليكي وانا فهمت زيكا بعدين اني اقصد المدونات عموما وكان قصدي انه هتلاقيه في كل مكان حتى على المدونة.
بخصوص موضوع الشيعة والسنة هو اختلاف عقائدي لان الشيعة مش مؤمنة بسيدنا محمد عليه الصلاةوالسلام و بيبدلوا الشهادة في الاذان ب اشهد ان علي ولي الله قصدهم طبعا على سيدنا علي الي بيدعوا زورا و كذبا نسبهم ليه وكل الكلام ده مثبوت تاريخيا ولو مش مصدقاني اقري كتب عنهم وعن عقيدتهم
ده اختلاف عقيدة و كمان من ضمن عقيدتهم سب الخلفاء الراشدين على المنابر يوم الجمعة وانهم بيسجدوا على طوبة او زلطة واسالي الي راح العراق و دخل مساجدهم ..
بالسنبة لموضوع الحجاب فعلا موضوع جوهي جدا لانه يخص كل مسلمة و طبعا مينفعش اقولك انهي الاحق او الاصح لاني مش مختص بس فيه تدل على الحجاب الي هو العادي مش النقاب في قوله تعالى " وليضربن بخمرهن على جيوبهن " وايد الحجاب ده الشعراوي رحمه الله لذلك اميل لهذا الراي ولكن ان ارادت المراة النقاب فلا بأس فيه ولكنه ليس فرض على كل مسلمة
ارجو انك تقبلي اعتذاري
يا زيكااااااا
اكيد بتنعل اليوم الي دخلت فيه على مدونتك عشان البلبلة الي حاصله بس بجد ياض مكنتش اقصد بكلمة
ممكن تلاقي التعريس على مدونتك
مكنتش اقصد ان مدونتك انت يا زيكا او اقصد اوجه اي اهانة لاي حد عليها ممكن تلاقيه على مدونات كتيرة لمجرد حبا في الشخص ومرايه الحب عامية و يا بخت من وفق دماغين في الحلال وسلامو عليكووووووووووووووووووووو
Post a Comment