Monday, December 29, 2008

تاج . تااااج . تاااااااااج

التدبيسه دي جايالي من عند ايمي جزره
ماذا يمثل لك الكتاب ؟
الكتاب بالنسبالي زي الحشيش بالنسبه للمدمنين ... باجيبه من وقت للتاني وبيكيفني جدا ويا سلام لو صنف ( الكتاب ) حلو


هل القراءة تغير من حالتك النفسية ؟ وما أثر القراءة عليك بوجه عام؟
نوعا ما ... مش اوي يعني علي حسب حالتي النفسيه و حسب حالة الكتاب .. افرض كتاب كئيب وانا مبسوط .. اكتئب يعني ولا ايه ؟
والقرايه عامة بالنسبالي هي اللي ربتني
انا تربية كتب
انا عندي ادمان القرايه ده من
ايام ميكي وسمير وعلاء وبلبل
وبعدين فلاش وسماش ( كنت مدمنهم اوي ) هههه
وبعدين بدات اقرا الكتب المهمه
ثم الادمان الاكبر في حياتي في تاريخ الكتب ( ما وراء الطبيعه ) لدكتور احمد خالد توفيق
وانا بصراحه بقيت اي حاجه اشوف عليها احمد خالد توفيق لازم اقراها
ودلوقت بقرا اي كتاب في اي وقت

ماهو أول كتاب أو قصة قرأتها وما هو آخر كتاب ؟
انا لسه قايل فوق
ميكي وسمير وعلاء وبلبل وسماش وفلاش
دول اول كتب قريتهم
اخر كتاب قريته
اسمه اليهود في البلدان الاسلاميه
تاليف واحد اسمه صموئيل اتينجر
وترجمة د/ جمال الرفاعي

اذكر ثلاث كتب أو قصص أثروا في حياتك وتحتفظ بهم ؟
اممممم
طبعا رواية شيكاغو .. لعلاء الاسواني ( دي اثرت فيا تاثير فني ) جدا
فكرة المسرح ... جلال العشري
فصول من الكلام في هجاء الاحلام...م/ محمود عبد الحميد ( ابويا ) ومابحبش اقرا اي حاجه بيكتبها بس الكتاب ده عجبني لكن عموما انا بكره شعر ابويا و وقصصه ومقالاته واي حاجه كتبها في حياته

في أي المجالات تحب أن تقرأ ولماذا ؟
الحضارات , السينما , الشعر , الروايه , الروايه الغنائيه , السياسه , الرياضه , الادب المصري والفرنسي واليوناني والانجليزي .. وكمان بحب اقرا في التاريخ وساعات في الدين
بقرا في اي حاجه
المهم ان الكتاب يبقي حلو
هل عندك مكتبة وكم عدد الكتب بها في تقديرك ؟

عندنا في البيت مكتبه بس فيها كتب خاصه بيا وكتب خاصه بالفاموليا الكريمه
واكيد ماعدتهمش العدد في اللمون

اذكر اسم كاتب تتمنى أن تحتوي مكتبتك كتاب له ؟

مفيش حد نفسي في كتاب ليه ماعنديش كتاب ليه .. اومال عندي مكتبه ليه؟

ماهو الكتاب الذي يرافقك في السفر ( غير المصحف )؟

اي كتاب لاحمد خالد توفيق

ماهي الجريدة أو المجلة التي تتابعها وما هي أهم الأعمدة فيها؟

الدستور والمصري اليوم
بس
بقرا فيهم بالذات
لخيري رمضان
ابراهيم عيسي
بلال فضل
حلمي النمنم
حمدي رزق
عمنا احمد فؤاد نجم
طارق الشناوي
ساعات : د/ نبيل فاروق
وطبعا د/ ايمن نور
واخيرا ابراهيم منصور

ماهو أفضل كتاب أهدي لك ؟ وأي الكتب تهديه ولمن ؟
ماحدش جابلي كتاب هديه قبل كده .. ( ماحدش جابلي هديه قبل كده اصلا ) واهدي الكتاب لمين
اي كتاب لدكتور مصطفي محمود
لاي حد يقدر قيمته

إذا كنت بمعرض للكتب كيف تتعرف على الكتاب الجيد ؟

بشمشم ... اصل انا حاسة الشم عندي كويسه في الكتب
:D
اكيد من الكاتب ...ودار النشر

ما هو المكان المفضل لك للقراءة ؟ وهل لك طقوس خاصة وقت القراءة؟

السرير
ايه حكاية الطقوس دي ؟
اه بحط ايدي في بؤي وبقطع رجلي ... وباجيب شعر ارنب ابيض
ورجل فرخه مسلوخه وادلق عليهم شوية لبن واشربهم قبل ما اقرا


الرواية – القصة القصيرة – الدين – السياسة من الأحب لك في كتاب تلك الفروع ؟

الرواية و القصه القصيره :علاء الاسواني . تشارليز ديكينز - احمد خالد توفيق - احسان عبد القدوس - نجيب محفوظ

الدين: ( الله اعلم ) ماقرتش في الدين كتير لدرجة اني اعرف اسامي كتاب

السياسة : ابراهيم عيسي



انصحنا بخمس كتب ترى فيها إفادة عظيمة لنا

الاسلام والمسيحيه في العالم المعاصر .. مونتجمري وات ترجمة دكتور عبد الرحمن عبد الله
الاسلام والعروبه ... د/ محمد عماره
كتب غيرت الفكر الانساني ... احمد محمد الشنواني
الاحزاب السياسيه في العالم التالت ... د/ اسامه الغزالي حرب
التفكير المستقيم والتفكير الاعوج ... روبرت ثاوليس ..ترجمة حسن سعيد الكرمي
والتاج ده احب ارميه علي
اي حد شايف نفسه في الليسته اللي ناحية اليمين دي

No comments: